Η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι είναι μέλος του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), αντλεί σημαντικά περισσότερα έσοδα από την έμμεση φορολογία σε σχέση με τους άμεσους φόρους, και αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα χωρών με χαμηλότερο εισόδημα, όπως παρατηρεί η Καθηγήτρια Γεωργία Καπλάνογλου, μέλος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, σε ανάλυσή της στο KReport...
Η έμμεση φορολογία, κυρίως οι φόροι κατανάλωσης, γεμίζουν τα κρατικά ταμεία, αλλά έχουν ως συνέπεια την περαιτέρω επιβάρυνση των νοικοκυριών και την αφαίρεση πόρων από τους προϋπολογισμούς των οικογενειών, κάτι που περιορίζει τη δυνατότητα τους να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες τους.
Η αναλογία έμμεσων και άμεσων φόρων στην Ελλάδα ξεπερνά κατά πολύ το
μέσο όρο που παρατηρείται στις αναπτυγμένες χώρες και συνεχώς
επιδεινώνεται από την οικονομική κρίση του 2010, με μια νέα επιδείνωση
μετά το 2019. Σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πάνω από το μέσο όρο των
χωρών εκτός ΟΟΣΑ, γεγονός που καταδεικνύει ότι η εξάρτηση από την έμμεση
φορολογία έχει φτάσει σε επίπεδα που δεν παρατηρούνται σε πολλές άλλες
ανεπτυγμένες χώρες.
Το 2022, η Ελλάδα ξεπέρασε για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ ως προς τον λόγο των έμμεσων φόρων στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ). Η πρωτοκαθεδρία αυτή διατηρήθηκε και το 2023, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο μέρος των φορολογικών εσόδων της χώρας προέρχεται από τους φόρους κατανάλωσης, οι οποίοι εξακολουθούν να συνιστούν περίπου το 40% των συνολικών εσόδων από φόρους, με την Ελλάδα να κατέχει τη 3η θέση στην Ευρώπη μετά τη Λετονία και την Ουγγαρία.
Ειδικότερα, το 2023, τα φορολογικά έσοδα από αγαθά και υπηρεσίες
ανήλθαν στο 40,1% του συνόλου των εσόδων στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη, μόνο η
Λετονία (42%) και η Ουγγαρία (45,7%) κατέχουν υψηλότερα ποσοστά. Παρά
την μικρή βελτίωση σε σχέση με το 2022, το ποσοστό αυτό απέχει σχεδόν 12
ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, ο οποίος το 2022 ανήλθε
στο 31,5%. Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στην Ελλάδα αποτελούν το 21,4%
των φορολογικών εσόδων, ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο όρο των
χωρών του ΟΟΣΑ. Ειδικότερα, μόνο χώρες όπως η Ουγγαρία, η Κροατία, η
Δανία και η Σουηδία έχουν υψηλότερο ΦΠΑ από την Ελλάδα, ενώ μόνο η
Φινλανδία και η Ελλάδα στην Ευρωζώνη διατηρούν τον ίδιο συντελεστή ΦΠΑ
24%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα διατηρεί μια από τις υψηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην ΕΕ, με τις αυξήσεις των φορολογικών εσόδων να προέρχονται κυρίως από την αύξηση των έμμεσων φόρων. Η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα έχει αυξηθεί μόνιμα κατά περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ από το 2009, κάτι που κατατάσσει τη χώρα στις πιο ακραίες περιπτώσεις αυξήσεων του φορολογικού βάρους μεταξύ των αναπτυγμένων χωρών. Οι αυξήσεις αυτές αφορούν κυρίως φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, με τις περισσότερες από τις αυξήσεις να προέρχονται από τους φόρους, και μόνο μία μικρή μερίδα από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Αυτό το σύστημα φορολόγησης κατατάσσει την Ελλάδα αρκετά πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, αν και δεν παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί λογικό, καθώς πολλές ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζουν ισχυρά κοινωνικά κράτη και καταλήγουν σε υψηλούς φόρους, κάτι που γίνεται με τη συναίνεση των πολιτών τους. Οι χώρες αυτές διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο κοινωνικής προστασίας και ευημερίας, με ταυτόχρονη αποδοχή των πολιτών για την υψηλή φορολογική επιβάρυνση.
Αντιθέτως, πολλές μη ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ, όπως οι Ηνωμένες
Πολιτείες, δεν ενσωματώνουν την αναδιανομή του εισοδήματος και των
ευκαιριών μέσω του κράτους, με αποτέλεσμα να καταγράφουν χαμηλότερη
φορολογική επιβάρυνση και, παράλληλα, περιορισμένα αποτελέσματα όσον
αφορά τη κοινωνική κινητικότητα και την αντιμετώπιση των αυξανόμενων
ανισοτήτων. Αυτό δημιουργεί σημαντικές κοινωνικές εντάσεις και
περιορίζει τις ευκαιρίες για μια πιο δίκαιη και ισχυρή κοινωνία.
Η Ελλάδα, λοιπόν, παρά τις υπερβολικές αυξήσεις στους φόρους, βρίσκεται σε μια δύσκολη θέση, καθώς η υπερφορολόγηση δεν συνοδεύεται πάντα από την ανάλογη βελτίωση των κοινωνικών υποδομών ή την εξασφάλιση της ευημερίας για όλους τους πολίτες. Αντιθέτως, δημιουργείται μια κατάσταση υπερβολικής φορολόγησης χωρίς ουσιαστική επιστροφή αυτών των πόρων στην κοινωνία με την μορφή κοινωνικών ωφελημάτων και ευκαιριών για τα νοικοκυριά.
Πηγή: primenews -Posted by Anexartitos.Ta.Neα
Αν θέλετε να μαθαίνετε παράλληλα όσα σημαντικά διαδραματίζονται στα ελληνικά και ξένα media κάντε like στην σελίδα στο Facebook πατώντας εδώ.click here
Δημοσίευση σχολίου
.Τα σχόλια υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο.
. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
. Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
. Συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και greeklish αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές και μόνον αυτούς.
. Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
. Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
. Περισσότερα στους όρους χρήσης.. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου