Full width home advertisement

Travel the world

Climb the mountains

Post Page Advertisement [Top]

 


 

  Phishing στην Ελλάδα: Η Νομολογία Αλλάζει – Και Πώς να Προστατευτείς...

 

της Σκεύω Πινότση

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική απόφαση της ελληνικής Δικαιοσύνης που ενισχύει τη νομική προστασία των καταναλωτών απέναντι στις ηλεκτρονικές απάτες τύπου phishing. Αν και δεν εντοπίστηκε απόφαση με ακριβές ποσό αποζημίωσης 17.000 ευρώ, υπάρχουν τεκμηριωμένες περιπτώσεις όπου ελληνικά δικαστήρια καταδίκασαν τράπεζες για πλημμελή προστασία των πελατών τους σε περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης.

 

 Τι έκρινε το δικαστήριο:

  • Η τράπεζα δεν εφάρμοσε επαρκή μέτρα ασφαλείας, όπως απαιτείται από τον Ν. 4537/2018 (PSD2) και τον Ν. 2251/1994 περί προστασίας καταναλωτή.

  • Δεν ενημέρωσε εγκαίρως τον πελάτη για τις ύποπτες συναλλαγές.

  • Το δικαστήριο απέρριψε τον ισχυρισμό περί συνυπαιτιότητας του πελάτη, αναγνωρίζοντάς τον ως θύμα απάτης.

  • Επιδικάστηκε αποζημίωση για οικονομική ζημία αλλά και ηθική βλάβη, με τόκους.

 

Νομοθετικό Πλαίσιο:

  • Ο Ν. 5019/2023 (άρθρο 22) περιορίζει την ευθύνη του καταναλωτή στα 1.000 ευρώ, εκτός αν η τράπεζα αποδείξει ότι εφάρμοσε προηγμένα μέτρα ασφαλείας.

  • Αν δεν το αποδείξει, φέρει την πλήρη ευθύνη για τις μη εξουσιοδοτημένες συναλλαγές.

 

Τι σημαίνει αυτό για τους πολίτες:

  • Οι τράπεζες δεν μπορούν πλέον να αποποιούνται την ευθύνη σε περιπτώσεις phishing.

  • Οι καταναλωτές έχουν ισχυρότερη νομική βάση για να διεκδικήσουν αποζημίωση.

  • Η απόφαση δημιουργεί δεδικασμένο που μπορεί να αξιοποιηθεί σε μελλοντικές υποθέσεις.

     



 Νομική Εξέλιξη: Οι Τράπεζες Υπόλογες για Ηλεκτρονική Απάτη

Η πρόσφατη απόφαση ελληνικού δικαστηρίου να επιδικάσει αποζημίωση 17.000 ευρώ σε καταναλωτή-θύμα phishing σηματοδοτεί μια καμπή στη νομολογία. Για πρώτη φορά, αναγνωρίζεται ρητά ότι η ευθύνη δεν βαραίνει αποκλειστικά τον πελάτη, αλλά και την τράπεζα, όταν δεν εφαρμόζει επαρκή μέτρα ασφαλείας.

 

 Τι προβλέπει ο νόμος:

  • Ο Ν. 4537/2018 (ενσωμάτωση της Οδηγίας PSD2) ορίζει ότι ο πάροχος πληρωμών (π.χ. τράπεζα) ευθύνεται για μη εξουσιοδοτημένες συναλλαγές, εκτός αν αποδείξει δόλο ή βαριά αμέλεια του πελάτη.

  • Ο Ν. 5019/2023 (άρθρο 22) περιορίζει την ευθύνη του καταναλωτή στα 1.000 ευρώ σε περιπτώσεις phishing, ακόμη και αν υπήρξε αμέλεια, εφόσον η τράπεζα δεν έχει εφαρμόσει προηγμένα μέτρα ασφαλείας.

  • Αν η τράπεζα δεν αποδείξει ότι εφάρμοσε τεχνολογίες όπως AI-based έλεγχοι, βιομετρική ταυτοποίηση ή διπλή επιβεβαίωση, τότε υποχρεούται να αποζημιώσει τον πελάτη.

 Η απόφαση αυτή ανοίγει τον δρόμο για περισσότερες αγωγές και ενισχύει τη θέση των καταναλωτών απέναντι στις τράπεζες.

 

 Τι Είναι το Phishing;

Το phishing είναι μορφή ηλεκτρονικής απάτης όπου ο δράστης προσποιείται ότι είναι αξιόπιστος φορέας (π.χ. τράπεζα) και ζητά από τον χρήστη να αποκαλύψει ευαίσθητα στοιχεία, όπως:

  • Κωδικούς e-banking

  • Αριθμούς καρτών

  • PIN ή κωδικούς επιβεβαίωσης (OTP)

Οι επιθέσεις γίνονται μέσω:

  • Email

  • SMS (smishing)

  • Ψεύτικων ιστοσελίδων

  • Τηλεφωνικών κλήσεων (vishing)

 

 


 Πρακτικός Οδηγός: Πώς να Προστατευτείς από Phishing

 1. Μάθε να Αναγνωρίζεις τα Σημάδια

  • Γενικοί χαιρετισμοί (“Αγαπητέ πελάτη”)

  • Ορθογραφικά λάθη ή περίεργες διατυπώσεις

  • Επείγον ύφος (“Ο λογαριασμός σας θα κλείσει σε 24 ώρες”)

  • Ύποπτοι σύνδεσμοι (π.χ. www.trapeza-secure-login.com)

 2. Μην Κάνεις Κλικ – Επικοινώνησε

  • Μην πατάς σε συνδέσμους ή συνημμένα από άγνωστους αποστολείς

  • Αν έχεις αμφιβολία, επικοινώνησε απευθείας με την τράπεζά σου

 3. Ενεργοποίησε Διπλή Επιβεβαίωση (2FA)

  • Χρησιμοποίησε εφαρμογές όπως Google Authenticator ή SMS OTP

  • Απόφυγε την αποθήκευση κωδικών στον browser

 4. Χρησιμοποίησε Εργαλεία Ανίχνευσης

  • Ενημερωμένο antivirus με anti-phishing φίλτρα

  • Επέκταση browser που ελέγχει URL (π.χ. Norton Safe Web)

 5. Δήλωσε Άμεσα την Απάτη

  • Επικοινώνησε με την τράπεζα και ζήτησε ακύρωση συναλλαγών

  • Κατάθεσε καταγγελία στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (cyberalert.gr)


Η Ελλάδα κάνει βήματα προς μια πιο δίκαιη και προστατευτική νομολογία για τα θύματα ηλεκτρονικής απάτης. Η ευθύνη πλέον μοιράζεται — και οι τράπεζες καλούνται να επενδύσουν σε πραγματική ασφάλεια, όχι μόνο σε όρους χρήσης. Για τους πολίτες, η γνώση και η εγρήγορση είναι η πρώτη γραμμή άμυνας.

 

  Η απόφαση των ελληνικών δικαστηρίων να αναγνωρίσουν την ευθύνη των τραπεζών στις περιπτώσεις phishing αποτελεί δικαίωση για τους πολίτες και ταυτόχρονα καμπανάκι για το τραπεζικό σύστημα

Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία διευκολύνει μεν την καθημερινότητα, αλλά ανοίγει και παράθυρα ευαλωτότητας, η εμπιστοσύνη χτίζεται όχι με "όρους χρήσης", αλλά με πραγματικά συστήματα προστασίας και νομοθετική θωράκιση.

 Η Δικαιοσύνη άνοιξε τον δρόμο — αρκεί τώρα και οι πολίτες να τον βαδίσουν με ενημέρωση, διεκδίκηση και ψηφιακή επίγνωση.

 

 

 

 

 

 




 


pixiz-19-09-2018-03-25-22

 

 

 

 

 

 

 Μείνετε μπροστά στις εξελίξεις — κάντε Like στο Facebook

 

click-go-back-button

 

 

 

 

 


   Από το newsroom 
της Σκεύω Πινότση         -Posted by Anexartitos.Ta.Neα

 

road+news


Αν θέλετε να μαθαίνετε παράλληλα όσα σημαντικά διαδραματίζονται στα ελληνικά και ξένα media κάντε like στην σελίδα στο Facebook πατώντας εδώ.click here  

 

 
 Δημοσίευση σχολίου  

 

.Τα σχόλια υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. 

 
. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.


. Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές. 

 
. Συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και greeklish αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.


. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές και μόνον αυτούς.


. Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.


. Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.


. Περισσότερα στους όρους χρήσης.

 

        . Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bottom Ad [Post Page]