Η συζήτηση για νέες παρεμβάσεις στην οδική κυκλοφορία έχει ανοίξει ξανά στην Ελλάδα, με αφορμή τις δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη...
Στο επίκεντρο βρίσκεται ένα μέτρο που εφαρμόζεται ήδη σε μεγάλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις: οι λωρίδες συνεπιβατισμού (HOV lanes – High Occupancy Vehicle lanes).
Πρόκειται για ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας στις οποίες επιτρέπεται η κίνηση μόνο σε οχήματα που μεταφέρουν τουλάχιστον δύο επιβάτες. Στόχος είναι διπλός:
η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης,
και ο περιορισμός των εκπομπών ρύπων, μέσω της ενθάρρυνσης της κοινής χρήσης αυτοκινήτου.
Γιατί συζητείται τώρα το μέτρο στην Ελλάδα
Η Αθήνα αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια ένα από τα πιο οξυμένα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ευρώπη. Η συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων κινείται με έναν μόνο επιβάτη, γεγονός που επιβαρύνει το οδικό δίκτυο και αυξάνει τις καθυστερήσεις.
Οι λωρίδες συνεπιβατισμού επιχειρούν να αλλάξουν αυτή τη συνήθεια. Με τη «δέσμευση» της αριστερής λωρίδας σε ώρες αιχμής, οι οδηγοί που μετακινούνται μόνοι τους θα έχουν δύο επιλογές:
είτε να μοιραστούν το αυτοκίνητο με άλλους,
είτε να παραμείνουν στις υπόλοιπες λωρίδες, αντιμετωπίζοντας μεγαλύτερη κίνηση και ενδεχομένως πρόστιμα αν παραβιάσουν τον κανόνα.
Τι ισχύει στο εξωτερικό
Το μέτρο δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία. Εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε πόλεις όπως:
Παρίσι,
Μαδρίτη,
Λονδίνο,
Βρυξέλλες, αλλά και σε πολλές μητροπόλεις των ΗΠΑ και του Καναδά.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι λωρίδες αυτές λειτουργούν μόνο σε συγκεκριμένες ώρες αιχμής, ενώ η παραβίασή τους επιφέρει υψηλά πρόστιμα.
Η δήλωση που άναψε τη συζήτηση
Ο κ. Κυρανάκης, αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό της Αθήνας, σημείωσε ότι πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν υιοθετήσει αντικίνητρα για τη χρήση ΙΧ από έναν μόνο επιβάτη. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι σε ορισμένες χώρες «όποιος κινείται μόνος του σε αυτοκίνητο πληρώνει πρόστιμο».
Η δήλωση αυτή δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει αποφασίσει την επιβολή προστίμου για τη μοναχική μετακίνηση. Αντίθετα, αφορά τις παραβάσεις των λωρίδων συνεπιβατισμού, όπου το πρόστιμο επιβάλλεται μόνο αν κάποιος χρησιμοποιήσει τη λωρίδα χωρίς να πληροί τις προϋποθέσεις.
Τι θα σήμαινε η εφαρμογή του μέτρου στην Αθήνα
Αν η Ελλάδα προχωρήσει στην υιοθέτηση λωρίδων συνεπιβατισμού, θα χρειαστούν:
Ειδική σήμανση και διαχωρισμός λωρίδων,
Σύστημα ελέγχου (κάμερες ή επιτόπιοι έλεγχοι),
Καθορισμός ωρών λειτουργίας,
Ενημερωτική καμπάνια για τους οδηγούς.
Το μέτρο θα μπορούσε να εφαρμοστεί πιλοτικά σε κεντρικούς άξονες, όπως η Κηφισίας, η Συγγρού ή η Μεσογείων, όπου η συμφόρηση είναι καθημερινή.
Ένα μέτρο που αλλάζει νοοτροπίες
Οι λωρίδες συνεπιβατισμού δεν είναι απλώς κυκλοφοριακό μέτρο. Αποτελούν μια προσπάθεια αλλαγής συμπεριφοράς: να μετακινούμαστε πιο συλλογικά, πιο οικονομικά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Το αν η Ελλάδα είναι έτοιμη για μια τέτοια αλλαγή μένει να φανεί.
Η συζήτηση όμως έχει ήδη ανοίξει — και δείχνει ότι η αναζήτηση λύσεων για το κυκλοφοριακό της Αθήνας μπαίνει σε νέα φάση.
Μείνετε μπροστά στις εξελίξεις — κάντε Like στο Facebook
Από το newsroom
Γράφει η Σοφία Παπανδρέου
-Posted by Anexartitos.Ta.Neα
Αν θέλετε να μαθαίνετε παράλληλα όσα σημαντικά διαδραματίζονται στα ελληνικά και ξένα media κάντε like στην σελίδα στο Facebook πατώντας εδώ.click here
Δημοσίευση σχολίου
.Τα σχόλια υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο.
. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
. Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
. Συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και greeklish αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές και μόνον αυτούς.
. Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
. Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
. Περισσότερα στους όρους χρήσης.. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.









Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου