Η ανατίναξη των εκσκαφέων στη Μαυροπηγή: «Ξηλώνοντας» την ενεργειακή κυριαρχία της χώρας με το βλέμμα στο ακριβό ρεύμα...
Η εικόνα των τριών γιγαντιαίων καδοφόρων εκσκαφέων να καταρρέουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα στο λιγνιτωρυχείο της Μαυροπηγής στην Κοζάνη, μετά από ελεγχόμενες εκρήξεις της ΔΕΗ, προκάλεσε έντονα συναισθήματα οργής και προβληματισμού στην κοινή γνώμη.
Για την επίσημη διοίκηση, η ενέργεια αυτή αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
Για την κοινωνία, όμως, και ειδικά για τους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας, η κατεδάφιση αυτών των υποδομών αποτελεί την οριστική «ταφόπλακα» στην εγχώρια, φθηνή παραγωγή ενέργειας.
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι αμείλικτα: Γιατί καταστρέφεται εξοπλισμός αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων που πληρώθηκε από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου; Γιατί η Ελλάδα επιλέγει τη βίαιη καταστροφή των εναλλακτικών της λύσεων, την ίδια ώρα που άλλες ευρωπαϊκές χώρες κρατούν τον άνθρακα ως στρατηγική εφεδρεία;
Το επιχείρημα της ΔΕΗ: Γιατί επιλέχθηκε η κατεδάφιση;
Σύμφωνα με την εταιρεία, η διατήρηση αυτών των μεταλλικών μεγαθηρίων σε λειτουργική κατάσταση ή η αποθήκευσή τους κρίθηκε τεχνικοοικονομικά ασύμφορη.
Η αποσυναρμολόγηση, η μεταφορά και η συντήρησή τους από τη σκουριά και τη φθορά του χρόνου απαιτούν τεράστια κονδύλια. Επιπλέον, τα συγκεκριμένα μηχανήματα ήταν «κομμένα και ραμμένα» στα μέτρα των ελληνικών ορυχείων, καθιστώντας αδύνατη τη μεταπώλησή τους στο εξωτερικό.
Η ΔΕΗ προκρίνει την πλήρη ισοπέδωση των χώρων προκειμένου να απελευθερωθούν τα εδάφη για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας.
Η άλλη όψη: Μια εγκληματική απώλεια στρατηγικής εφεδρείας
Οι επικριτές της απόφασης, ανάμεσά τους τεχνικοί, εργαζόμενοι και τοπικοί φορείς, τονίζουν ότι η καταστροφή των εκσκαφέων στερεί από τη χώρα τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει μελλοντικές γεωπολιτικές ή ενεργειακές κρίσεις. Σε περίπτωση πολέμου ή νέας κατακόρυφης αύξησης της τιμής του εισαγόμενου φυσικού αερίου, η Ελλάδα δεν θα έχει πλέον τα τεχνικά μέσα να εξορύξει γρήγορα τον δικό της λιγνίτη.
Το παράδοξο γίνεται ακόμη μεγαλύτερο αν κοιτάξει κανείς την υπόλοιπη Ευρώπη. Χώρες με βαθιά πράσινη ατζέντα, όπως η Γερμανία, έχουν επιλέξει να διατηρήσουν τη χρήση του δικού τους άνθρακα έως και το 2038, χρησιμοποιώντας τον ως «ασπίδα» ασφαλείας. Αντίθετα, η Ελλάδα κατέστρεψε με ταχύτητα κάθε εναλλακτική λύση βάσης, αφήνοντας το σύστημα ηλεκτροπαραγωγής εκτεθειμένο στις διαθέσεις των διεθνών αγορών.
Ενεργειακή φτώχεια και το «καρτέλ» της χονδρικής
Η συζήτηση για την απολιγνιτοποίηση δεν είναι θεωρητική· αγγίζει άμεσα την τσέπη κάθε πολίτη. Τα τελευταία χρόνια, οι Έλληνες βιώνουν μια πρωτοφανή ενεργειακή φτώχεια, αντιμετωπίζοντας παγωμένους χειμώνες και καυτά καλοκαίρια, καθώς η χρήση του κλιματιστικού έχει μετατραπεί σε είδος πολυτελείας.
Η λειτουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, σε συνδυασμό με την ολιγοπωλιακή δομή της εγχώριας αγοράς όπου ελάχιστοι μεγάλοι παίκτες ελέγχουν τις τιμές, έχει δημιουργήσει ένα άτυπο «καρτέλ».
Η καταστροφή των υποδομών της ΔΕΗ, που κάποτε εξασφάλιζαν την ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας, σφραγίζει το γεγονός ότι οι καταναλωτές θα παραμείνουν όμηροι των υψηλών τιμών της χονδρικής, χωρίς καμία ελπίδα επιστροφής σε ένα μοντέλο φθηνού, εθνικού προϊόντος.
Μείνετε μπροστά στις εξελίξεις — κάντε Like στο Facebook
Από το newsroom
Γράφει H Σκεύω Πινότση
-Posted by Anexartitos.Ta.Neα
Αν θέλετε να μαθαίνετε παράλληλα όσα σημαντικά διαδραματίζονται στα ελληνικά και ξένα media κάντε like στην σελίδα στο Facebook πατώντας εδώ.click here
Δημοσίευση σχολίου
.Τα σχόλια υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο.
. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
. Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
. Συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και greeklish αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές και μόνον αυτούς.
. Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
. Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
. Περισσότερα στους όρους χρήσης.. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.







Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου